Την υποβολή προτάσεων για τη χρηματοδότηση των έργων «Βελτίωση τμήματος Πηγή – Λάμπου Μύλοι της 9ης Επαρχιακής Οδού» και «Βελτίωση κατά τμήματα 4ης Επαρχιακής Οδού από διακλάδωση 36ης Εθνικής Οδού μέχρι Καρίνη» από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κρήτης & Νήσων Αιγαίου 2007 – 2013» αποφάσισε χθες το Περιφερειακό Συμβούλιο Βορείου Αιγαίου μετά από πρόταση της Παράταξης «Αγώνας για τα Νησιά μας».
Εισήγηση του Περιφερειακού Συμβούλου Θεοδώρου Βαλσαμίδη στο Περιφερειακό Συμβούλιο:
«Ως Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου ολοκληρώσαμε τα τελευταία χρόνια σειρά μελετών για τη βελτίωση του επαρχιακού οδικού δικτύου στο νησί της Λέσβου, στο οποίο έχουν καταγραφεί σημαντικά προβλήματα και απαιτείται εδώ και πολλά χρόνια να υλοποιηθούν παρεμβάσεις για τη βελτίωση του.
Δυστυχώς πέρυσι παρότι καταθέσαμε πολλές προτάσεις για τη χρηματοδότηση σημαντικών έργων επαρχιακής οδοποιίας στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κρήτης & Νήσων Αιγαίου 2007 – 2013», η κρατική Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου ενέκρινε την ένταξη μόνο 2 έργων, την κατασκευή της Παράκαμψης Άγρας και τη Βελτίωση κατά τμήματα της Επαρχιακής Οδού προς Γέρα και Πλωμάρι, ενώ απέρριψε τις υπόλοιπες προτάσεις λόγω έλλειψης πόρων, όπως τουλάχιστον ισχυρίστηκε.
Πριν από 1 μήνα η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, εξασφάλισε καθώς φαίνεται αντίστοιχους πόρους και εξέδωσε την αριθ. 61 Πρόσκληση στην οποία δίνεται η δυνατότητα ένταξης νέων έργων κατασκευής - βελτίωσης του επαρχιακού οδικού δικτύου συνολικού Π/Υ 12.600.000 ευρώ. Με βάση τη δυνατότητα αυτή προτείνουμε και θα πρέπει κατά προτεραιότητα να προταθούν από την Περιφέρεια και να ενταχθούν τα έργα:
• «Βελτίωση τμήματος Πηγή – Λάμπου Μύλοι της 9ης Επαρχιακής Οδού». Ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο που θα συνδέσει την κεντρική Λέσβο με τον οδικό άξονα Μυτιλήνη – Θερμή – Μανταμάδος. Πρόκειται για ένα οδικό τμήμα συνολικού μήκους 4 χιλ. περίπου, το οποίο παραμένει σήμερα ακόμη χωματόδρομος ενώ πολλές φορές το χειμώνα δεν είναι δυνατή η προσπέλαση του. Αποτελεί κατά τη γνώμη μας πρώτη προτεραιότητα.
• «Βελτίωση κατά τμήματα 4ης Επαρχιακής Οδού από διακλάδωση 36ης Εθνικής Οδού μέχρι Καρίνη». Με το έργο αυτό θα κατασκευαστεί η παράκαμψη του Οικισμού Κεραμειά και της Καρίνης και θα βελτιωθεί σημαντικά η πρόσβαση προς την Αγιάσο και τον Πολιχνίτο.
Επίσης ένα σημαντικό έργο που προτείνουμε να υποβληθεί είναι η «Κατασκευή κόμβου της Βόρειας Παράκαμψης Μυτιλήνης στην περιοχή της Επάνω Σκάλας». Το έργο θα ολοκληρώσει το έργο της Βόρειας Παράκαμψης, το οποίο έχει βοηθήσει σημαντικά στην αποσυμφόρηση της πόλης της Μυτιλήνης, ενώ θα συμβάλλει στην ασφαλή πρόσβαση προς την οδό. Βέβαια γι’ αυτό το έργο ελπίζουμε επιτέλους να έχει λυθεί η εκκρεμότητα της έγκρισης του τροποποιημένου ρυμοτομικού στην εν λόγω περιοχή που έχει παγώσει τα 2 τελευταία χρόνια με ευθύνη της Γενικής Γραμματείας Νησιωτικής Πολιτικής.
Παράλληλα, θα πρέπει να εξεταστούν τρόποι για την εξασφάλιση πόρων για την υλοποίηση και άλλων σημαντικών έργων για τη βελτίωση του επαρχιακού οδικού δικτύου στα νησιά μας, αξιοποιώντας μελέτες που βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης, όπως οι επαρχιακοί οδοί Μεγαλοχώρι – Αγιάσος και Αμπελικό – Σταυρός που σήμερα είναι ακόμη χωματόδρομοι.
Ώριμες Μελέτες
Επειδή χθες σε τοποθετήσεις που έγιναν αφέθηκαν υπονοούμενα σχετικά με το αν υπάρχουν ώριμες μελέτες και έγινε αναφορά για Δήμους και Νομαρχίες, θέλω για άρση των εντυπώσεων να σας ενημερώσω ότι πέρα των παραπάνω υπάρχει σημαντικός αριθμός ολοκληρωμένων μελετών και ώριμων έργων που ολοκληρώσαμε και προετοιμάσαμε ως Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση με την εξαιρετική προσπάθεια της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών, να αναφέρω ενδεικτικά τις μελέτες για τη βελτίωση των επικίνδυνων ελιγμών της 3ης Επαρχιακής Οδού Τμήμα Πέραμα – Σκόπελος, την κατασκευή των παρακάμψεων Πολιχνίτου, την ανακατασκευή τμήματος της οδού Σκουτάρος – Σκαλοχώρι, τη βελτίωση της οδού από Άγρα μέχρι Μύλο, τη Μελέτη Παράκαμψης Φίλιας, τη μελέτη για την αποκατάσταση προβλήματος κατολίσθησης στην οδό Πλωμάρι – Μελίντα, τη μελέτη για την αντιμετώπιση ερπισμού εδαφών στην επαρχιακή οδό Πελόπης – Υψηλομετώπου, τις μελέτες για την αποκατάσταση ζημιών σε Εφταλού και Πέτρα, τη μελέτη για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας με τον ηλεκτροφωτισμό οδικού τμήματος Πέτρα – Μήθυμνα, τη μελέτη των λιμενικών εγκαταστάσεων Αγ. Ευστρατίου, τη μελέτη για την αντιμετώπιση του προβλήματος της διάβρωσης στην Σκάλα Ερεσού, τη μελέτη για τη διαμόρφωση των όψεων του κτιρίου των ΦΚΜ κλπ
Επίσης σειρά μελετών είναι σε φάση ολοκλήρωσης όπως η Παράκαμψη οικισμού Θάνους στην Λήμνο, η Μελέτη βελτίωσης δρόμου Μεγαλοχωρίου - Αγιάσου και η βελτίωση της επαρχιακής οδού Αμπελικό –Σταυρός, η βελτίωση τμημάτων 4ης επαρχιακής οδού Παππάδου – Πλωμαρίου, η οδός Σκαλοχώρι - Καλό Λιμάνι - Αρχαία Αντισσα - Κάμπος Γαβαθά μέχρι διακλάδωση δρόμου Αντισσας Γαβαθά, οι μελέτες για την κατασκευή παραδρόμων στην 1η Επαρχιακή Οδό Μυτιλήνη - Λάρσος κλπ
Επιπλέον υπάρχουν μελέτες που έχουν αναλάβει να εκπονήσουν άλλοι φορείς για τη βελτίωση του οδικού δικτύου στο νησί της Λέσβου όπως οι μελέτες Καλλονή – Σίγρι και Καλλονή – Πέτρα οι οποίες εκπονούνται με ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, καθώς και η μελέτη που εκπονείται από την Δ/νση Δημοσίων Έργων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για την οδό Θερμή – Μανταμάδος, η οποία έχει παγώσει τα τελευταία χρόνια λόγω της έλλειψης χρηματοδότησης.
Για το λόγο αυτό σαν καταθέτω συνοπτικό υπόμνημα και είμαι στη διάθεση σας για περαιτέρω ενημέρωση.
Υπάρχει όμως ένα σημαντικό θέμα με επιπλέον πιστώσεις που απαιτούνται για την ολοκλήρωση μελετών που είναι σε τελικό στάδιο, όπως οι μελέτες Μεγαλοχώρι – Αγιάσος, Αμπελικό – Σταυρός κλπ. Το θέμα είναι σοβαρό και αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα δεν θα μπορέσουν να ολοκληρωθούν οι εν λόγω μελέτες. Αίτημα για αύξηση του Π/Υ των μελετών υποβάλλαμε πέρυσι στην Περιφέρεια, αλλά δυστυχώς δεν έγινε αποδεκτό.»