Τετάρτη 14 Νοεμβρίου 2012

Στο ΕΣΠΑ το νέο λιμάνι του Αη Στράτη



Εγκρίθηκε με απόφαση της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου η ένταξη του έργου "Λιμενικές Εγκαταστάσεις Λιμένα Αγ. Ευστρατίου" συνολικού Π/Υ 19.000.000 ευρώ στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ''Κρήτης & Νήσων Αιγαίου 2007-2013'' του ΕΣΠΑ. Φορέας υλοποίησης του έργου είναι η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, με βάση την Προγραμματική Σύμβαση που έχει υπογραφεί με το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Λήμνου, το οποίο θα είναι ο Κύριος του έργου και ο Φορέας Λειτουργίας του.

Η μελέτη του έργου χρηματοδοτήθηκε και ανατέθηκε από την τ. Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου. Η οριστική μελέτη του έργου εγκρίθηκε στις 24 Νοεμβρίου 2010 με απόφαση της τ. Νομαρχιακής Επιτροπής Συγχρηματοδοτούμενων Έργων, ΠΔΕ & Περιβάλλοντος, η οποία συνεδρίασε υπό την Προεδρία του Αντινομάρχη Θ. Βαλσαμίδη.

Σύντομη Περιγραφή του Έργου
Ο σχεδιασμός των βελτιωμένων λιμενικών εγκαταστάσεων στον Αγ. Ευστράτιο έγινε με στόχο τον ασφαλή ελλιμενισμό των πλοίων υπό τις κυματικές συνθήκες που συνήθως επικρατούν στην περιοχή, με ταυτόχρονη ελαχιστοποίηση του κόστους των έργων, και συνεκτιμώντας τα βυθομετρικά στοιχεία της περιοχής, τη γενική τοπογραφία της ευρύτερης περιοχής, τις κυματικές συνθήκες και τα πλοία σχεδιασμού.
 
Από τις τρεις εναλλακτικές λύσεις που εξετάσθηκαν στα πλαίσια της προκαταρκτικής μελέτης των έργων, προκρίθηκε η λύση «2», η οποία τελικά εγκρίθηκε και από την ΕΣΑΛ/ΥΕΝΑΝΠ (Απόφαση 01/16.6.2006).
 
Οι νέες λιμενικές εγκαταστάσεις στον Αγ. Ευστράτιο μπορούν να διαχωριστούν στα παρακάτω πέντε επιμέρους τμήματα:
 
- Προσήνεμος μώλος.
- Παραλιακό κρηπίδωμα.
- Χερσαία ζώνη.
- Μώλος προστασίας αλιευτικού καταφυγίου.
- Πλωτός προβλήτας υδροπλάνων.
 
Ο προσήνεμος μώλος θα έχει συνολικό μήκος 325 m περίπου και θα προστατεύει αφενός το κρηπίδωμα παραβολής των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων και αφετέρου τον χερσαίο χώρο που θα δημιουργηθεί με επίχωση. Για την εξυπηρέτηση των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων θα κατασκευασθούν 2 μέτωπα, στα οποία θα μπορούν να πλαγιο/πρυμνοδετούν τα πλοία, ενώ το ένα από αυτά θα χρησιμοποιείται και από φορτηγά πλοία ή ακόμη και μεγάλα αλιευτικά (διερχόμενα ορισμένες εποχές του έτους), που πιθανόν να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν στο αλιευτικό καταφύγιο.
 
Το παραλιακό κρηπίδωμα ΗΘ θα έχει συνολικό μήκος 105,25m (περιλαμβανομένου και του τμήματος συναρμογής με το υφιστάμενο έργο).
 
Η χερσαία ζώνη, που θα δημιουργηθεί με επίχωση πίσω από το κρηπίδωμα, θα έχει συνολική επιφάνεια 7.500 m2 περίπου. Στη ζώνη αυτή έχει προβλεφθεί ο αναγκαίος χώρος για τη δημιουργία ελικοδρομίου (σύμφωνα με την απόφαση της ΕΣΑΛ/πρ.ΥΕΝΑΝΠ), μικρού κτιρίου επιβατικού σταθμού επιφανείας 150 m² (αναμονή επιβατών, εκδοτήρια εισιτηρίων, χώροι υγιεινής) και ενός κτιρίου αποθηκών για τους αλιείς επιφανείας 150 m² (η κατασκευή των κτιρίων δεν αποτελεί αντικείμενο της παρούσης μελέτης). Επίσης στον σχεδιασμό έχει ληφθεί υπόψη και η Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων του οικισμού, που έχει ήδη κατασκευαστεί στο βόρειο άκρο της νέας χερσαίας ζώνης.
Παράλληλα με την υλοποίηση του νέου έργου θα γίνεται και η καθαίρεση του υφιστάμενου μώλου, σε συνολικό μήκος 125 m. Μέρος των υλικών της θωράκισης καθώς και οι λιθορριπές έδρασης του κορμού του έργου και του προστατευτήριου τοίχου θα επαναχρησιμοποιηθούν στο νέο έργο. Επισημαίνεται ότι η καθαίρεση του υφιστάμενου έργου θα γίνει σταδιακά ώστε να μην παρακωλύεται η προσέγγιση των πλοίων στο νησί, αλλά παράλληλα να συλλέγονται τα απαραίτητα για την κατασκευή επαναχρησιμοποιούμενα υλικά.
 
Λόγω της καθαίρεσης του υφιστάμενου λιμενικού έργου προέκυψε η ανάγκη κατασκευής ενός μώλου προστασίας του αλιευτικού καταφυγίου έναντι των ΝΔ κυματισμών. Έτσι θα κατασκευαστεί μώλος, σχήματος ανοικτού Γ, με μήκη 2 τμημάτων 55,15m και 29,70m αντίστοιχα. Παράλληλα θα καθαιρεθεί ο υφιστάμενο μικρός μώλος.
 
Στην εξωτερική πλευρά του μώλου του αλιευτικού καταφυγίου θα ποντιστεί ένας πλωτός προβλήτας για την εξυπηρέτηση υδροπλάνων. Ο προβλήτας θα είναι συνεχής βαρέως τύπου από σκυρόδεμα και θα έχει διαστάσεις 20,0×3,0m και συνολικό ύψος 1,20m.
 
Για την ασφαλή λειτουργία των βελτιωμένων λιμενικών εγκαταστάσεων προβλέπεται η εκσκαφή του θαλάσσιου πυθμένα (βυθοκόρηση) τόσο στην δημιουργούμενη προστατευμένη λιμενολεκάνη, όσο και στην περιοχή του απαραίτητου κύκλου ελιγμών των πλοίων. Με την εκσκαφή αυτή θα εξασφαλιστεί ωφέλιμο βάθος -7,00m.