Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2011

Επιβεβαιώνει το Υπουργείο Υποδομών τα προβλήματα στο έργο Μόρια - Λάρσος - Καλλονή: Τουλάχιστον 5 εκ. ευρώ απαιτούνται ακόμη ..

Με την επιβεβαίωση απ’ το φορέα υλοποίησης του έργου, το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων, ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα που θα καθυστερήσουν για άγνωστο ακόμη χρονικό διάστημα την ολοκλήρωσή του, ο Περιφερειάρχης απάντησε σε ερώτηση του Περιφερειακού Συμβούλου Θ. Βαλσαμίδη για τον οδικό άξονα από παράκαμψη Μόριας έως Λάρσο - Καλλονή, ανακοινώνοντας την πρόβλεψη ότι θα χρειαστούν ακόμη τεσσεράμισι με πέντε εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να τελειώσει το έργο.

Επίσημη απάντηση


Πολλές φορές στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Βορείου Αιγαίου, το απόγευμα της Τρίτης, «μπλέχτηκε» ο αυτοδιοικητικός με τον πολιτικό ρόλο του οργάνου, αφού κάποια ζητήματα για τα οποία το Συμβούλιο έχει συγκεκριμένες, κι αρκετά περιορισμένες, αρμοδιότητες, «ξεχείλωσαν» από ατέλειωτη πολιτική συζήτηση. Που ναι μεν βοηθά στην τοποθέτηση των πραγμάτων στη σωστή τους διάσταση ή και στη δημιουργία διεκδικητικού υπόβαθρου, αλλά και κουράζει, διότι για ασήμαντα σε πρακτικό επίπεδο θέματα επαναλαμβάνονται ομοειδείς περίπου τοποθετήσεις επί αρκετή ώρα. Έτσι, παρά την εμπειρία του προέδρου, Σταύρου Δημηρούδη, που κράτησε όσο μπορούσε σφικτά τη διαδικασία, η διάρκεια της συνεδρίασης άγγιξε τις πέντε ώρες, παρ’ ότι δεν υπήρχαν ιδιαίτερης σπουδαιότητας θέματα.

Πριν την ημερήσια διάταξη και απαντώντας ο περιφερειάρχης, Νάσος Γιακαλής, σε ερώτηση του περιφερειακού συμβούλου Θεόδωρου Βαλσαμίδη δημοσιοποίησε την επίσημη απάντηση της Διεύθυνσης Οδικών Έργων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων για το δρόμο από παράκαμψη Μόριας ως Λάρσο - Καλλονή.


Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία που έδωσε η Διεύθυνση Οδικών Έργων, η οποία και είναι φορέας υλοποίησης του έργου, και ανακοίνωσε ο περιφερειάρχης, το έργο ήταν ενταγμένο με αρχικό προϋπολογισμό 20,35 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 17 εκατομμύρια αφορούσαν στην κατασκευή του δρόμου, το ένα εκατομμύριο ευρώ τις δαπάνες για τα δίκτυα των οργανισμών κοινής ωφελείας, 0,5 εκατομμύρια δαπάνες αρχαιολογίας και 1,85 εκατ. ευρώ απαλλοτριώσεις.


Μετά τη δημοπράτηση του έργου και την έκπτωση που έδωσε η ανάδοχος εταιρεία ΑΛΤΕΚ Α.Ε., ο προϋπολογισμός του έργου οριστικοποιήθηκε στα 15,83 εκατ. ευρώ. Στο Γ΄ Κ.Π.Σ., απ’ το τομεακό τού ΥΠΕΧΩΔΕ που είχε ενταχθεί απορρόφησε, 3,1 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό 12,88 εκατομμύρια.

Εκδικάστηκαν…

Η υπηρεσία κάνει μνεία στα σοβαρά προβλήματα που δημιουργήθηκαν απ’ τις απαλλοτριώσεις, αφού όπως επισημαίνει για τα τμήματα που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή Μυτιλήνης «υπήρξε εμπλοκή της διαδικασίας ολοκλήρωσης των απαλλοτριώσεων στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, διότι διαπιστώθηκε ασυνέπεια στην τακτοποίηση των τίτλων ιδιοκτησίας όπως αυτοί αναφέρονται στους εγκεκριμένους κτηματολογικούς πίνακες του έργου και στο εθνικό κτηματολόγιο, και για αυτό έχει ανατεθεί σε Δικηγορικό Γραφείο η τακτοποίηση και έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών ιδιοκτησίας απ’ το γραφείο του Εθνικού Κτηματολογίου Μυτιλήνης.»

Απ’ τα παραπάνω προκύπτει ότι για όλο το τμήμα απ’ την παράκαμψη της Μόριας έως και τη Λάρσο, που όπως είχε γράψει το «Ε» αφορά πάνω από 50 προς απαλλοτρίωση ιδιοκτησίες, η διαδικασία βρίσκεται ακόμη στο αρχικό της στάδιο, με ό,τι αυτό σημαίνει για το διάστημα που ακόμη απαιτείται για να ξεκινήσει η κατασκευή εκεί του δρόμου.

Σε ό,τι αφορά στις άλλες απαλλοτριώσεις, στα άλλα τμήματα όπως ανακοίνωσε ο κ. Γιακαλής, στις 14 Ιανουαρίου συζητήθηκε μετά από δύο αναβολές στο Δικαστήριο Μυτιλήνης ο καθορισμός προσωρινής τιμής μονάδας, καθώς και για τους δανειοθαλάμους του έργου, και αναμένεται η απόφαση καθορισμού προσωρινής τιμής μονάδας. Παρ’ ότι δεν έχουν γίνει απαλλοτριώσεις, η υπηρεσία επισημαίνει πως «με μεγάλες δυσκολίες και προσπάθειες έχει εκτελεστεί και κατασκευάζεται σημαντικό ποσοστό του έργου (περίπου 45%) με τη διαδικασία των επιτάξεων».

Από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης του δικαστηρίου θα εξαρτηθεί και το χρονοδιάγραμμα για τις μισές περίπου απαλλοτριώσεις, ενώ συνολικά το έργο έχει επιβαρυνθεί και με πρόσθετες εργασίες, που δεν υπήρχαν στην αρχική μελέτη.

Ο κ. Γιακαλής εξήγησε ότι σοβαρό έλλειμμα αποδείχθηκε η έλλειψη γεωτεχνικών μελετών, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της υπηρεσίας, με τις απρόβλεπτες εργασίες που έγιναν θα χρειαστούν περίπου τεσσεράμισι με πέντε εκατομμύρια ευρώ για να ολοκληρωθεί ο δρόμος μήκους 19,4 χιλιομέτρων. Όποτε αυτό καταστεί εφικτό.

Πηγή: Εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ
          Γράφει η Μαρίνα Πολλάτου