Δευτέρα 22 Μαρτίου 2010
Μία ένταξη, πέντε απορρίψεις (ΕΜΠΡΟΣ)
Κριτική για τα οδικά έργα που δεν εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ, αλλά και πρόταση για αύξηση των κονδυλίων για δρόμους
Κατά το «γάμος δίχως δάκρυα και κηδεία χωρίς γέλιο», έτσι δε γίνεται και η ευτυχής για τους δήμους Ευεργέτουλα, Γέρας και Πλωμαρίου ένταξη του πρώτου οδικού έργου της Λέσβου στο ΕΣΠΑ να είναι το μοναδικό αποτέλεσμα της αξιολόγησης των προτάσεων που κατατέθηκαν για οδικά έργα απ’ τη νομαρχία Λέσβου. Σε συνέχεια της πρόσκλησης που είχε εκδοθεί και ολοκληρώθηκε με την ένταξη του έργου για τις βελτιώσεις της 2ης Επαρχιακής Οδού Ντίπι - Παπάδος - Πλωμάρι, εκδόθηκε απ’ τη διαχειριστική αρχή της Περιφέρειας και απόφαση απόρριψης των πέντε άλλων προτάσεων, εξ αιτίας του γεγονότος ότι δεν υπήρχαν κονδύλια για να ενταχθούν.
Την έντονη δυσαρέσκειά του για τη μη ένταξη της παράκαμψης Άγρας εξέφρασε ο δήμαρχος Ερεσού - Αντίσσης, Σωτήρης Καρδαράς, ενώ ο αρμόδιος για τα Έργα αντινομάρχης Λέσβου, Θεόδωρος Βαλσαμίδης, επισήμανε με γραπτή δήλωσή του την ανάγκη να υπάρξει οπωσδήποτε αύξηση των διατιθέμενων πιστώσεων για την επαρχιακή οδοποιία, αφού όπως επισήμανε: «έχουμε δώσει βαρύτητα στην ωρίμανση τέτοιων αναγκαίων για το νομό μας έργων ώστε έγκαιρα, όπως φάνηκε και απ’ το ότι η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Λέσβου ήταν η μόνη που υπέβαλε έξι συνολικά ώριμες προτάσεις, να διεκδικήσουμε την ένταξη και χρηματοδότησή τους απ’ το πρόγραμμα. Πιστεύω ότι θα πρέπει να αυξηθούν τα συγκεκριμένα κονδύλια, προκειμένου να υπάρχουν τα περιθώρια να ενταχθούν όλα εκείνα τα έργα που κυριολεκτικά θα λύσουν προβλήματα.».
Για την παράκαμψη Άγρας
Συνοπτικά αναφέρουμε πως η πρόσκληση της Περιφέρειας, στο πλαίσιο της οποίας κι εντάχθηκε ο δρόμος απ’ το Ντίπι μέχρι το Πλωμάρι, ήταν προϋπολογισμού 24,8 εκατ. ευρώ και αφορούσε στο επαρχιακό και δημοτικό οδικό δίκτυο. Διεκδικώντας την ένταξη αρκετών ώριμων έργων, η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Λέσβου υπέβαλε έξι συνολικά προτάσεις για το επαρχιακό οδικό δίκτυο. Κι ενώ δεν υπήρξε καμμία άλλη πρόταση άλλου φορέα (είναι γνωστό πως Χίος και Σάμος δεν είχαν όπως η Λέσβος την απαιτούμενη ωριμότητα προτάσεων σε οδικά έργα), η πρόσκληση έκλεισε «λόγω εξάντλησης των διαθέσιμων πιστώσεων» με την ένταξη μόνο ενός έργου, με προϋπολογισμό κάτι λιγότερο από 13 εκατ. ευρώ.
Εγγράφως η νομαρχία είχε προτείνει το ποσόν των 12 εκατομμυρίων, που υπήρχαν διαθέσιμα για οδικά έργα τοπικής σημασίας (δημοτικές οδούς) ή έστω μέρος τους, να διατεθεί για επαρχιακή οδοποιία, κάτι που όμως δεν έγινε. Έτσι, με το κλείσιμο της πρόσκλησης και την ένταξη μόνο της βελτίωσης της 2ης Επαρχιακής Οδού Ντιπίου - Παπάδου - Πλωμαρίου έμειναν εκτός ΕΣΠΑ πέντε ώριμα οδικά κι αναγκαία έργα, μεταξύ των οποίων η παράκαμψη της Άγρας, προϋπολογισμού 6,4 εκατ. ευρώ, όπως και η βελτίωση της 4ης Επαρχιακής Οδού, στην περιοχή της Καρύνης, προϋπολογισμού 8,1 εκατ. ευρώ, αλλά και η διαμόρφωση κόμβου στη βόρεια παράκαμψη, καθώς και ο ηλεκτροφωτισμός της οδού Πέτρας - Μήθυμνας.
«Δυστυχώς», ανέφερε ο δήμαρχος Ερεσού - Αντίσσης, Σωτήρης Καρδαράς, «ένα σημαντικότατο έργο για όλη τη δυτική Λέσβο, ένα έργο που θα έδινε τέλος στην ταλαιπωρία του κόσμου, η παράκαμψη της Άγρας, που χρόνια τώρα προετοιμάζεται από θέμα μελετών, έμεινε έξω απ’ το πρόγραμμα. Είναι απαράδεκτο να μένει εκτός ΕΣΠΑ μια τέτοια παρέμβαση. Κι ειλικρινά, αν δεν είναι προτεραιότητα ένας τέτοιος δρόμος, τότε τι είναι; Ευελπιστώ ότι πολύ σύντομα θα δοθεί η δυνατότητα να ενταχθεί και να κατασκευαστεί η συγκεκριμένη παράκαμψη, ώστε να πάρει τέλος το δράμα ντόπιων και τουριστών.»
Και νέες προτάσεις
Χαιρετίζοντας την ένταξη του πρώτου έργου στο ΕΣΠΑ, ο αντινομάρχης Θεόδωρος Βαλσαμίδης δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι η προσπάθεια της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Λέσβου για τη χρηματοδότηση σημαντικών παρεμβάσεων για τη βελτίωση του οδικού δικτύου των νησιών θα συνεχιστεί και μετά τις απορρίψεις λόγω της εξάντλησης των διατιθέμενων πόρων. Στο πλαίσιο αυτό προγραμματίζεται η εκ νέου κατάθεση των προτάσεων που απορρίφθηκαν, στη νέα πρόσκληση που θα εκδοθεί, καθώς «και άλλων προτάσεων που ετοιμάζονται, όπως για την οδό Λάμπου Μύλοι - Πηγή». Στην ίδια δήλωσή του ο αντινομάρχης επισημαίνει πως είναι απαραίτητο να προβλεφθεί στο πλαίσιο της πρότασης για αναθεώρηση του Περιφερειακού Προγράμματος που ετοιμάζεται, η αύξηση των πιστώσεων που θα διατεθούν για έργα επαρχιακής οδοποιίας, μια και τα σημερινά διαθέσιμα υπόλοιπα για το σκοπό αυτό δεν επαρκούν.
Αν δε γίνει αύξηση του προϋπολογισμού του μέτρου, όχι τα έργα της Λέσβου και της Λήμνου, αλλά και των δύο άλλων νομών, που στο μεταξύ θα έχουν ωριμάσει, δε θα βρουν πιστώσεις για να ενταχθούν. Σβήνοντας έτσι κάθε ελπίδα ότι με το Τέταρτο Πακέτο θα αντιμετωπιστούν επιτέλους τα προβλήματα των δρόμων των νησιών.