Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2010

Ανοίγει δρόμος για… δρόμους (Εμπρός)

Ανοίγει δρόμος για… δρόμους
Γράφει:
Πολλάτου Μαρίνα
10/02/2010
Βελτιώσεις στο δρόμο προς Αγιάσο με παρακάμψεις Καρύνης και Κεραμειών, η νέα πρόταση για το ΠΕΠΣτην υποβολή ακόμη μίας ώριμης πρότασης για την ένταξη οδικού έργου στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (ΠΕΠ) «Κρήτης και Νήσων Αιγαίου» 2007 - 2013 αποφάσισε να προχωρήσει η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Λέσβου, με στόχο την αντιμετώπιση προβλημάτων στο δρόμο προς Αγιάσο και ειδικότερα σε σημεία όπως τα Κεραμειά, η Καρύνη και η διακλάδωση προς Ασώματο. Ήδη η νομαρχία διεκδικεί απ’ το Περιφερειακό Πρόγραμμα τη χρηματοδότηση έξι συνολικά οδικών έργων, τα οποία και έχουν μεγάλες πιθανότητες να χρηματοδοτηθούν, ειδικά μετά τη δέσμευση του υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ότι οι δύο μεγάλοι οδικοί άξονες θα ενταχθούν στο θεματικό πρόγραμμα του υπουργείου.
Το γεγονός ότι τα 60 και πλέον εκατομμύρια ευρώ (στα οποία ανέρχεται ο προϋπολογισμός των μεγάλων οδικών αξόνων από Καλλονή προς Σίγρι και προς Πέτρα) δε θα διατεθούν από το χαμηλό σε ύψος κονδύλι που έχει το ΠΕΠ για έργα προσπελασιμότητας δημιουργεί τις προϋποθέσεις να γίνουν και άλλα οδικά έργα μικρότερης εμβέλειας στο νησί. Ειδικότερα, λίγο πριν ο Νίκος Σηφουνάκης ανακοινώσει σε συνέντευξη Τύπου ότι το τομεακό του υπουργείου Υποδομών θα αναλάβει τους δύο μεγάλους οδικούς άξονες της Λέσβου, η αρμόδια νομαρχιακή επιτροπή Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων, Π.Δ.Ε. και Περιβάλλοντος αποφάσιζε να υποβάλει στην ανοικτή απ’ τον Αύγουστο πρόσκληση του ΠΕΠ για επαρχιακές οδούς πρόταση για το έργο «Βελτίωση κατά τμήματα 4ης Επαρχιακής Οδού από διακλάδωση 36ης Εθνικής Οδού μέχρι Καρύνη Νήσου Λέσβου», συνολικού προϋπολογισμού 8.136.000 ευρώ.
Επικαιροποιημένες μελέτες
«Αξιοποιώντας τις δυνατότητες χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ, θα υποβάλουμε άλλη μια πρόταση για τη βελτίωση της επαρχιακής οδοποιίας για την οδό που οδηγεί προς την Αγιάσο και τον Πολιχνίτο, στο πλαίσιο της σχετικής πρόσκλησης της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου», δήλωσε σχετικά ο πρόεδρος της Επιτροπής, Θεόδωρος Βαλσαμίδης, συμπληρώνοντας ότι παράλληλα αναμένονται και τα αποτελέσματα της αξιολόγησης για τις πέντε προτάσεις για έργα βελτίωσης του επαρχιακού οδικού δικτύου (παράκαμψη Άγρας, βελτίωση βόρειας εξόδου Μυτιλήνης κ.λπ.), συνολικού προϋπολογισμού 25,3 εκατ. ευρώ, που έχουν υποβληθεί για ένταξη στο ΠΕΠ απ’ τον περασμένο Νοέμβριο.
Όπως φάνηκε στην προχθεσινή σύσκεψη για το ΕΣΠΑ, σε αντίθεση με άλλους φορείς του Βορείου Αιγαίου, η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Λέσβου είναι σήμερα απολύτως έτοιμη να ξεκινήσει την υλοποίηση των έργων αυτών, γιατί έχει προχωρήσει σε επικαιροποίηση των μελετών που τα αφορούν, κάτι που τώρα ξεκινούν να κάνουν οι άλλες νομαρχίες του Βορείου Αιγαίου.«Εμείς έγκαιρα», δήλωσε ο νομάρχης Λέσβου, Παύλος Βογιατζής, στο περιθώριο της σύσκεψης για το ΕΣΠΑ, «και με σημαντική οικονομική επιβάρυνση, προχωρήσαμε σε επικαιροποίηση των μελετών. Ακούγοντας την ανακοίνωση του Σταύρου Αρναουτάκη πως θα δοθεί τώρα η δυνατότητα στους ίδιους τους φορείς να κάνουν επικαιροποιήσεις, ουσιαστικά χωρίς ιδιαίτερο κόστος, θεώρησα ότι κακώς η νομαρχία μπήκε σε αυτό το μεγάλο έξοδο. Στην πορεία, όμως, κατάλαβα ότι είμαστε ένα βήμα μπροστά απ’ τους υπόλοιπους και σε ανταγωνιστικά προγράμματα, όπως αυτά του ΕΣΠΑ, είναι ξεκάθαρο πόσο ευνοείται εκείνος που βρίσκεται μπροστά απ’ τους υπόλοιπους στην επίτευξη των στόχων του.»
Ο κ. Βαλσαμίδης τόνισε ότι εκτός των προτάσεων που έχουν ήδη υποβληθεί για τα οδικά έργα, προετοιμάζονται και θα υποβληθούν το επόμενο διάστημα και άλλες μελέτες για χρηματοδότηση, όπως η βελτίωση της επαρχιακής οδού Πηγής - Λάμπου Μύλων, η αντιμετώπιση των κατολισθήσεων στην επαρχιακή οδό Πελόπης - Υψηλομετώπου, η βελτίωση της οδού από Άγρα έως Μύλο κ.λπ.. Παρακάμψεις Κεραμειών - ΚαρύνηςΣ
το πλαίσιο του έργου που αποφάσισε η Νομαρχιακή Επιτροπή πρόκειται να γίνουν βελτιώσεις στην 4η Επαρχιακή Οδό που οδηγεί από τη διακλάδωση της 36η εθνικής οδού Λάρσου - Καλλονής προς την Αγιάσο και τον Πολιχνίτο, και πιο συγκεκριμένα από την αρχή της οδού και για τέσσερα χιλιόμετρα, μέχρι την περιοχή της Καρύνης.
Συνοπτικά, πρόκειται σύμφωνα με τον κ. Βαλσαμίδη να γίνουν οι εξής εργασίες:
- Από τη συμβολή της οδού με την 36η εθνική οδό Λάρσου - Καλλονής και για περίπου 260 μέτρα, όσο η διακλάδωση, πρόκειται να γίνει ανακατασκευή του κόμβου και θα διαπλατυνθεί η οδός.
- Στη συνέχεια και για περίπου ένα χιλιόμετρο, όπως προβλέπει η μελέτη, θα κατασκευαστεί η Παράκαμψη Κεραμειών, η οποία αποτελεί νέα χάραξη που ξεκινά από την έξοδο της γέφυρας και προχωρά παράλληλα με το ποτάμι. Δημιουργούνται επίσης δύο ισόπεδοι κόμβοι, ο ένας θα εξυπηρετεί κυρίως την έξοδο και την είσοδο στη 36η Εθνική Οδό και ο άλλος θα εξυπηρετεί την κίνηση από τον οικισμό Κεραμειών προς τον οικισμό Ιππείου.
- Ακολούθως, και για πορεία 1,5 χιλιόμετρου, πρόκειται να γίνει στο πρώτο τμήμα διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού και στη συνέχεια θα υπάρξει νέα χάραξη στην περιοχή της συμβολής με την οδό προς Ασώματο. Πρόκειται επίσης να διαμορφωθούν δύο ισόπεδοι κόμβοι, ένας προς τον οικισμό Ιππείου και ένας προς τον οικισμό Ασωμάτου.
- Για το επόμενο ενάμιση χιλιόμετρο έως και την Καρύνη, πρόκειται στα πρώτα 700 μέτρα να γίνει βελτίωση της υφιστάμενης οδού παραπλεύρως του ρέματος της Καρύνης, ενώ στη συνέχεια διανοίγεται τμήμα νέας χάραξης με το οποίο παρακάμπτεται η Καρύνη και το οδικό τμήμα που βρίσκεται σήμερα παραπλεύρως του ρέματος και τελικά η νέα οδός προσαρμόζεται με την υφιστάμενη οδό που οδηγεί προς Αγιάσο και Πολιχνίτο.
Νότια παράκαμψη Μυτιλήνης και οδός Θερμής - ΜανταμάδουΜένουν αμανάτι;
Σε επίπεδο νήσου Λέσβου, με τις παρεμβάσεις που μέσω του ΠΕΠ προωθεί η νομαρχία, αλλά και με τις εντάξεις των μεγάλων οδικών αξόνων στο θεματικό του υπουργείου Υποδομών, φαίνεται πως το ΕΣΠΑ θα «τακτοποιήσει» μεγάλα και μικρότερα προβλήματα του οδικού δικτύου. Προς το παρόν, όμως, δε φαίνεται ανάλογα να προωθούνται δύο ακόμη μεγάλα οδικά έργα, η νότια παράκαμψη Μυτιλήνης και η επαρχιακή οδός Θερμής - Μανταμάδου. Κι όσον αφορά στο δεύτερο, χρειάζεται κάποιος να αναλάβει να ενεργοποιήσει την εκπόνηση της μελέτης που έχει μείνει στάσιμη σε εξέλιξη εδώ και χρόνια.
Για το πρώτο όμως, τη νότια παράκαμψη Μυτιλήνης, προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι, αν και είναι το πλέον ώριμο έργο σε επίπεδο μελέτης, δεν αναφέρεται ούτε καν στον προγραμματισμό έργων της νομαρχίας. Θα το «αναλάβει», αν και χαρακτηρισμένο ως επαρχιακή οδό, ο δήμος Μυτιλήνης; Ή μήπως θα μείνει αμανάτι και χωρίς χρηματοδότηση;