Γράφει: Πολλάτου Μαρίνα
Αρχή του τέλους για τις περιπέτειες που περνά το υπό ανέγερση νέο διδακτήριο της Καλλονής, αφού χθες, μετά από πολύμηνες κι αβέβαιης κατάληξης διαπραγματεύσεις, εγκρίθηκε η λύση-χρυσή τομή για να σωθεί το Σχολείο, οι εργασίες κατασκευής του οποίου θα ξεκινήσουν εκ νέου στις 10 Ιανουαρίου, με στόχο μέσα στους επόμενους μήνες το ΤΕΕ Καλλονής να ολοκληρωθεί. Ο συμβιβασμός που επιτεύχθηκε μεταξύ εργολήπτριας εταιρείας και του κυρίου του έργου, της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης Λέσβου, ήταν οικονομικής φύσης κι απέτρεψε κυριολεκτικά στο «παρά πέντε» τη διάλυση της εργολαβίας και την απένταξη του έργου, που είχε ξεκινήσει απ’ το Γ΄ Κ.Π.Σ. και συνεχίζεται στο ΕΣΠΑ. Κι όλα αυτά σε μια συγκυρία, που κάθε απώλεια από συγχρηματοδοτούμενα έργα, έστω κι ενός ευρώ, έχει επιπτώσεις σε όλη την τοπική οικονομία.
Τα προβλήματα που τώρα αντιμετωπίστηκαν, ξεκίνησαν από πέρυσι, όταν το Υπουργείο Οικονομικών που φέρει ακέραια την ευθύνη δεν πλήρωσε ως όφειλε τους λογαριασμούς του έργου «Κατασκευή κτηρίου ΤΕΕ Καλλονής». Το έργο, με αρχικό προϋπολογισμό έξι εκατομμυρίων, συμβασιοποιήθηκε έναντι 4,4 εκατ. ευρώ και προέβλεπε τη δημιουργία ενός κτηριακού συγκροτήματος μεγαθηρίου, εμβαδού 4.622 τετραγωνικών μέτρων, με δέκα αίθουσες διδασκαλίας, εξειδικευμένους εργαστηριακούς χώρους, αλλά και πολλούς βοηθητικούς.
Συμβιβασμός 180.000 ευρώ
Το έργο «μπλόκαρε» όταν το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών, παρ’ ότι ήταν ενταγμένο στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, δεν είχε να δώσει χρηματοδότηση για την πληρωμή δύο συνολικά λογαριασμών που είχε υποβάλει η ανάδοχος εταιρεία. Έτσι, όταν στις 30 Ιουνίου 2009 έκλεισε το Γ΄ Κ.Π.Σ., το ΤΕΕ Καλλονής έμεινε μετέωρο με χρέη της τάξης των 800.000 ευρώ προς τον εργολάβο, τα οποία «κληροδότησε» και στο ΕΣΠΑ, στο οποίο πέρασε πολύ σύντομα, τον Αύγουστο του 2009.
Η ανάδοχος εταιρεία τον Οκτώβριο του 2009 έκανε αίτηση διακοπής του έργου και το Μάρτιο του 2010 οριστικοποιήθηκε η διάλυση της εργολαβίας που είχε αιτηθεί. Το ίδιο διάστημα, όμως, ευοδώθηκαν και οι προσπάθειες που έκανε η γενική γραμματέας της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, Σοφία Θεολογίτου, μετά από ενημέρωση που είχε απ’ τη Νομαρχία Λέσβου, και έτσι δόθηκαν τα χρήματα στον εργολάβο.
Από εκεί και πέρα, απ’ την άνοιξη του 2010 έως και την προηγούμενη βδομάδα υπήρξαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις προκειμένου να βρεθεί συμβιβαστική λύση με την ανάδοχο εταιρεία και να αρχίσουν οι εργασίες που έχουν διακοπεί εδώ και ένα χρόνο. Όπως μας είπε ο αρμόδιος αντινομάρχης Έργων, Θεόδωρος Βαλσαμίδης, η διαφορά μεταξύ νομαρχιακής αυτοδιοίκησης και αναδόχου αφορούσε στο ύψος της αποζημίωσης που θα δοθεί στην εργολήπτρια εταιρεία για το διάστημα που δεν πληρωνόταν. Η εταιρεία ζήτησε μισό εκατομμύριο ευρώ, ενώ τελικά το τίμημα της αποζημίωσης στο οποίο συμφώνησε η ανάδοχος και ενέκρινε χθες η Νομαρχιακή Επιτροπή, κλείνοντας την υπόθεση, ανέρχεται στις 180.000 ευρώ περίπου, περιλαμβανομένων και των τόκων.
«Με τη λύση που δίνεται, το εργοτάξιο θα ξεκινήσει και πάλι στις 10 Ιανουαρίου, κι αυτήν τη φορά ευελπιστούμε να μην υπάρξει κανένα άλλο πρόβλημα στην εξέλιξη του έργου, που τώρα θα έπρεπε, ήδη απ’ το καλοκαίρι, να έχει ολοκληρωθεί», κατέληξε ο κ. Βαλσαμίδης.