Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

«Να μην αποφασίζουν άλλοι για εμάς, χωρίς εμάς» - Συνέντευξη του Θ. Βαλσαμίδη στη Μαρίνα Πολλάτου (Εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ)

Γράφει: Πολλάτου Μαρίνα

23/10/2010

Μια πολύ συνοπτική αποτίμηση των τομέων ευθύνης του στη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Λέσβου κάνει ο αντινομάρχης και υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης με τον Παύλο Βογιατζή, Θεόδωρος Βαλσαμίδης, καταθέτοντας και τις σημαντικότερες κατά την άποψή του παρεμβάσεις που υλοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα. Ο κ. Βαλσαμίδης στην ίδια συνέντευξη αναφέρεται στις προτεραιότητες που θα πρέπει να έχει η πρώτη αιρετή περιφερειακή αυτοδιοίκηση στο Βόρειο Αιγαίο, αλλά και σε γενικότερα ζητήματα του νέου θεσμού, ενώ υπογραμμίζει την ανάγκη ο όλος προγραμματισμός και η υλοποίηση των έργων της Περιφέρειας να είναι περιφερειακή υπόθεση. Να μην αποφασίζουν άλλοι για εμάς, χωρίς εμάς.

Με το σπαθί σας, ή για να ακριβολογούμε με τη δουλειά σας στον τομέα κυρίως των δημοσίων έργων που υλοποίησε η νομαρχία, κερδίσατε τη θέση του υποψήφιου αντιπεριφερειάρχη Λέσβου του συνδυασμού του Παύλου Βογιατζή. Πιστεύετε ότι ο κόσμος του νομού ξέρει κι έχει εκτιμήσει την προσπάθεια που συστηματικά καταβάλλατε τέσσερα χρόνια τώρα στην παραγωγή έργου;

«Κατ’ αρχήν, η πρόταση του Παύλου Βογιατζή να συμμετέχω στη νέα αναπτυξιακή προσπάθεια για τον τόπο μας από τη θέση του υποψήφιου αντιπεριφερειάρχη Λέσβου αποτελεί για μένα ιδιαίτερη τιμή και οφείλω να τον ευχαριστήσω δημόσια.

Τα χρόνια που πέρασαν, μου δόθηκε η δυνατότητα να γνωρίσω από κοντά τα προβλήματα του τόπου. Μου δόθηκε η ευκαιρία να εργαστώ για τη δρομολόγηση και επίλυσή τους. Πιστεύω ότι μπόρεσα και εγώ με τις δικές μου δυνάμεις να συμβάλω στην αναπτυξιακή προσπάθεια της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης.


Η προσπάθεια αυτή και το έργο που επιτελέστηκε πιστεύω ότι έχει εκτιμηθεί. Οι πολίτες να είστε σίγουροι ότι ξέρουν, και αυτοί θα κρίνουν.»

Επί των έργων…

Απ’ την έως τώρα αυτοδιοικητική σας πορεία, γιατί καμαρώνετε; Υπάρχει κάτι για το οποίο ντρέπεστε ή απλά νιώθετε τύψεις γιατί δεν το φέρατε εις πέρας;

«Καμαρώνω πραγματικά για την άριστη συνεργασία που είχα με όλους τους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης, ανεξάρτητα από την πολιτική τους τοποθέτηση. Από κοινού εργαστήκαμε συστηματικά για την επίλυση μικρών και μεγάλων προβλημάτων στον τόπο μας. Προσπαθήσαμε να δρομολογήσουμε και να υλοποιήσουμε έργα που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών και στηρίζουν στην πράξη την ύπαιθρο.


Μπορώ να νιώθω ικανοποιημένος πραγματικά για μια σειρά από εύστοχες παρεμβάσεις που υλοποιήσαμε ως νομαρχιακή αρχή. Ενδεικτικά αναφέρω ότι αισθάνομαι ικανοποιημένος γιατί, μεταξύ άλλων: καταφέραμε να παραδώσουμε στους πολίτες σημαντικά αναπτυξιακά έργα, όπως η βόρεια παράκαμψη Μυτιλήνης και η 1η Επαρχιακή Οδός Μυτιλήνης - Λάρσου. Μπορέσαμε να βελτιώσουμε σημαντικά με τις παρεμβάσεις μας το οδικό δίκτυο. Πετύχαμε να χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ η βελτίωση της οδού Θέρμα - Πλωμάρι και η παράκαμψη της Άγρας. Κατασκευάσαμε δύο σύγχρονα διδακτήρια στο Μούδρο και το Μανταμάδο. Λειτουργούν ήδη οι βασικές υποδομές για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Δώσαμε ιδιαίτερο βάρος στη χρηματοδότηση παρεμβάσεων για τη συντήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.


Κι όλα αυτά έγιναν γιατί προτεραιότητά μας είναι πάντα η αξιοποίηση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο των πόρων που μας δίνονται, προς όφελος των πολιτών.


Όταν ένα έργο το βλέπεις να υλοποιείται και να ολοκληρώνεται, τότε μπορείς να είσαι ευχαριστημένος, αν το θέλετε και περήφανος, που μπόρεσες και εσύ να συμβάλλεις στην υλοποίησή του. Μόνο που πολλές φορές οι δυσκολίες που ανακύπτουν, η γραφειοκρατία, η έλλειψη των απαραίτητων πόρων δε σου επιτρέπουν να έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα για πράγματα που έχεις προγραμματίσει.»

Περιβαλλοντικά ζητήματα

Αλήθεια, τι σας έχει δυσκολέψει έως σήμερα, τόσο σε επίπεδο δουλειάς όσο και σχέσεων με τους συνεργάτες ή τους πολίτες που συναναστρέφεστε;

«Δυσκολίες πάντα υπάρχουν. Ακόμη και στα πιο απλά θέματα. Τις δυσκολίες αυτές καλείσαι να αντιμετωπίσεις, προσπαθώντας να ξεπεράσεις τα εμπόδια σταθμίζοντας κάθε φορά όλες τις παραμέτρους, για να πάρεις τελικά τη σωστότερη απόφαση. Να αναφερθώ, για παράδειγμα, σε θέματα περιβάλλοντος: όπως η περίπτωση του πυρηνελαιουργείου της ΕΑΣΛ στα Πάμφιλα, όπου θα έπρεπε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της ρύπανσης του περιβάλλοντος. Πήραμε τότε για πρώτη φορά την απόφαση για διακοπή λειτουργίας της μονάδας για ένα έτος, μια απόφαση σωστή για τους κατοίκους της περιοχής, αλλά δυσάρεστη για τους εργαζόμενους σ’ αυτό. Στην περίπτωση του προβλήματος με τα απόβλητα των τυροκομείων στο Σκαλοχώρι, όπου κάναμε πολλές προσπάθειες για την επίλυση του προβλήματος που απασχολεί δεκαετίες την ευρύτερη περιοχή, έπρεπε να λάβουμε υπόψη τόσο τον παράγοντα κτηνοτρόφοι όσο και τον παράγοντα περιβάλλον. Πρόβλημα που δεν μπορεί να συνεχιστεί. Η περιβαλλοντική συνείδηση πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν μπορεί να είναι θεωρία. Αφορά την ίδια τη ζωή μας.


Σε ό,τι αφορά τους συνεργάτες μου, θα ήθελα να τους ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου. Αυτοί δίνουν καθημερινά τον καλύτερό τους εαυτό για να στηρίξουν την προσπάθειά μας.»

Μετάβαση στο νέο θεσμό

Θεωρείτε ότι δε θα είναι ρόδινος ο δρόμος, τουλάχιστον της πρώτης, περιφερειακής αρχής; Αν ναι, τι σας ωθεί να προσπαθήσετε για την ανάληψή της;

«Το Βόρειο Αιγαίο και τα προβλήματα που απασχολούν τα νησιά του θα σας έλεγα ότι τα γνωρίζω αρκετά καλά. Πέρα από τη θητεία μου τα τελευταία τέσσερα χρόνια στη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Λέσβου, είχα την ευκαιρία να εργαστώ για πέντε σχεδόν χρόνια (2004 - 2008) ως συνεργάτης του γενικού γραμματέα της Περιφέρειας, μετά από πρόταση του τότε περιφερειάρχη Σέργιου Τσίφτη. Από τη θέση αυτή είχα τη δυνατότητα να συνεργαστώ με τους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης σ’ όλο το Βόρειο Αιγαίο, να γνωρίσω τα προβλήματα του κάθε τόπου και να εργαστώ από τη δική μου θέση για την επίλυσή τους. Αυτό θα έλεγα ότι ήταν μια εξαιρετική εμπειρία και μια πρόκληση για να ασχοληθώ με το νέο θεσμό.


Ο θεσμός της αιρετής Περιφέρειας ήταν ζητούμενο από τους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης. Αυτό είχε διατυπωθεί τα τελευταία χρόνια και στα συνέδρια της ΕΝΑΕ, στα οποία συμμετείχα και εγώ ως εκπρόσωπος της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης. Παραμένει, όμως, ζητούμενο αν έχει γίνει η σωστή προετοιμασία για τη μετάβαση στο νέο θεσμό και αν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητοι πόροι για τη στήριξη του εγχειρήματος.»

Ποιες πιστεύετε πρέπει να είναι οι πρώτες προτεραιότητες όσων πάρουν στα χέριά τους τα ηνία της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου;

«Κύριος άξονας της προσπάθειάς μας πρέπει να είναι η ανάπτυξη με επίκεντρο τον άνθρωπο. Γι’ αυτό θέτουμε ως βασικές προτεραιότητες για τα νησιά μας, τη διοικητική αναδιοργάνωση της Περιφέρειας με τη χρήση νέων τεχνολογιών, την αναβάθμιση των ενδοπεριφερειακών συνδέσεων μεταξύ των νησιών και τη βελτίωση των συγκοινωνιακών υποδομών με τη βελτίωση του οδικού δικτύου, την κατασκευή του λιμένα Σιγρίου και Αγ. Ευστρατίου και του αεροδρομίου Μυτιλήνης.


Την προστασία του φυσικού πλούτου των νησιών, με την ολοκλήρωση των υποδομών διαχείρισης απορριμμάτων και την αποκατάσταση όλων των ανεξέλεγκτων χωματερών, την προστασία και ανάδειξη των προστατευόμενων περιοχών και τη βελτίωση των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης. Τη βελτίωση της σχολικής στέγης, τη στήριξη και στενή συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και την κατασκευή του Κέντρου Εκπαίδευσης, Έρευνας και Πολιτισμού στη Βρίσα. Τη βελτίωση των υποδομών υγείας με την αναβάθμιση του Νοσοκομείου Μυτιλήνης, την κατασκευή του Κέντρου Υγείας Μανταμάδου και την αναβάθμιση των αγροτικών ιατρείων. Την ενίσχυση του λεσβιακού ελαιώνα, την προβολή και προώθηση των τοπικών προϊόντων και την ενίσχυση των μονάδων παραγωγής και μεταποίησης αγροτικών προϊόντων. Την ανάδειξη των μοναδικών μνημείων των νησιών μας. Την προώθηση των νησιών ως τόπους εναλλακτικού τουρισμού.»

Έχετε παρατηρήσεις, ενδεχομένως παράπονα, για την έως τώρα εξέλιξη-διαχείριση του ΕΣΠΑ;

«Πιστεύω ότι η ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ άργησε. Αυτό, όμως, που παραμένει ζητούμενο, είναι η ωριμότητα των έργων. Για παράδειγμα, το λιμάνι του Σιγρίου θα μπορούσε να είχε ξεκινήσει να υλοποιείται. Δυστυχώς, όμως, οι αλλεπάλληλες αλλαγές στην εγκεκριμένη μελέτη έχουν πάει το έργο πίσω.


Βασικό ζήτημα για τα έργα που έχουμε προγραμματίσει αποτελεί η ενίσχυση των πόρων σε κατηγορίες έργων που έχουν ανάγκη τα νησιά μας. Για παράδειγμα, για τη βελτίωση της επαρχιακής οδοποιίας απαιτείται η διάθεση επιπλέον πιστώσεων προκειμένου να υλοποιηθούν σημαντικά έργα που έχουν πλήρη μελέτη, όπως η κατασκευή του κόμβου στη βόρεια παράκαμψη, η οδός Πηγή - Λάμπου Μύλοι κ.λπ., αλλά και μια σειρά από άλλα έργα που οι μελέτες τους βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης, όπως Μεγαλοχώρι - Αγιάσος, Αμπελικό - Σταυρός κ.λπ..


Τα ζητήματα αυτά θα προτείνουμε να αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο της πρώτης αναθεώρησης του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος, που προβλέπεται για το 2011.»

Σε αυτό το ακόμη «θολό τοπίο» του νέου θεσμού της περιφερειακής αυτοδιοίκησης, πιστεύετε ότι υπάρχουν δυνατότητες το αιρετό περιφερειακό συμβούλιο και η νέα περιφερειακή αρχή να αποφασίσουν και να εντάξουν έργα; Θα υπάρχουν και τα οικονομικά περιθώρια;

«Η διαχείριση του ΕΣΠΑ περνά στην αιρετή Περιφέρεια την 1η Ιουλίου 2011. Σίγουρα τότε τα χρήματα που θα απομένουν να κατανεμηθούν στο πλαίσιο του Περιφερειακού Προγράμματος δε θα είναι πολλά. Πιστεύω, όμως, θα υπάρξουν πόροι που θα προκύψουν μετά τη δημοπράτηση των έργων. Το σημαντικότερο, όμως, είναι να διεκδικήσουμε την αύξηση των πόρων του Περιφερειακού Προγράμματος στο πλαίσιο της αναθεώρησής του. Για το σκοπό αυτό θα πρέπει να δοθεί στην αιρετή Περιφέρεια η δυνατότητα να διαχειρίζεται και τους πόρους των τομεακών προγραμμάτων που θα διατεθούν για το Βόρειο Αιγαίο. Δεν μπορεί να προγραμματίζουν και να αποφασίζουν για έργα του τόπου μας άλλοι, για εμάς, χωρίς εμάς