Τετάρτη 26 Μαΐου 2010

Για το δρόμο Πηγή - Λάμπου Μύλοι (ΔΗΜΟΚΡΑΤΗΣ)

Την κατάσταση στα χέρια τους αποφάσισαν να πάρουν οι κάτοικοι του Δημοτικού Διαμερίσματος Πηγής του Δήμου Θερμής, οι οποίοι εδώ και πολλά χρόνια ζητούν την ασφαλτόστρωση της επαρχιακής οδού Πηγής - Λάμπου Μύλων.

Το τελευταίο διάστημα οι κάτοικοι βλέποντας ότι το έργο έχει βαλτώσει, προχώρησαν σε δυναμικές κινητοποιήσεις, προκειμένου να διεκδικήσουν το αίτημά τους. Μάλιστα την προηγούμενη Δευτέρα, μετά από απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου, οι δημότες της Πηγής προχώρησαν σε συμβολική κατάληψη του δρόμου.

Τα προβλήματα και οι αλλαγές στο νόμο περί εκπόνησης μελετών, οδήγησαν στη δεκάχρονη καθυστέρηση του έργου.

Η συνέχεια δόθηκε στην αίθουσα του Νομαρχιακού Συμβουλίου την Παρασκευή, όπου οι κάτοικοι της Πηγής παρέστησαν στη συνεδρίαση και απαίτησαν από τους Νομαρχιακούς Συμβούλους και τη Νομαρχιακή Αρχή, μια ξεκάθαρη απάντηση για το τι μέλλει γενέσθαι με το έργο αυτό.

Η Πηγή καταγγέλλει τόσο τις νομαρχιακές υπηρεσίες, όσο και την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου που δεν έχουν επιδείξει ενδιαφέρον εδώ και πολλά χρόνια για την ωρίμανση και ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Το Νομαρχιακό Συμβούλιο συζήτησε το θέμα εκτός ημερήσιας διάταξης, ενώ τοποθετήθηκαν ο πρόεδρος του Δημοτικού Διαμερίσματος Θεόδωρος Καραγιάννης, ο δήμαρχος Θερμής Δημήτρης Καμενής, ο αντινομάρχης Θεόδωρος Βαλσαμίδης, καθώς και Νομαρχιακοί Σύμβουλοι της αντιπολίτευσης.

Ο πρόεδρος του χωριού Θ. Καραγιάννης αναφέρθηκε στο ιστορικό του έργου, στις ανεκπλήρωτες υποσχέσεις, στις μη ολοκληρωμένες μελέτες και στις ελπίδες των κατοίκων που διαψεύδονται καθημερινά, βλέποντας το έργο πνοής για τον τόπο τους να παραπέμπεται στις καλένδες.

«Δεν ήρθαμε σήμερα για να εξυπηρετήσουμε προσωπικά συμφέροντα και να κερδίσουμε εντυπώσεις. Βρισκόμαστε εδώ για να εξυπηρετήσουμε τα νόμιμα συμφέροντα του χωριού μας.

ΑΚΡΩΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ

Ζητάμε να ολοκληρωθεί επιτέλους η μελέτη του έργου και όταν ανοίξει κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου να ενταχθεί. Το τμήμα που χρειάζεται να ασφαλτοστρωθεί είναι 4 χιλιόμετρα και να σημειωθεί ότι είναι ένας οδικός άξονας που συνδέει τη δυτική Λέσβο με την κεντρική. Θεωρούμε ότι ο δρόμος αυτός, στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα, είναι άκρως επικίνδυνος για τα διερχόμενα οχήματα. Αυτό το έργο κατά την άποψή μου θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια αφού αποτελεί αίτημα ολόκληρου του νησιού».

ΕΔΩ ΚΑΙ 25 ΧΡΟΝΙΑ

Στο ίδιο μήκος κύματος κυμάνθηκε και η τοποθέτηση του δημάρχου Θερμής Δημήτρη Καμενή.
«Το θέμα αυτό απασχολεί την περιοχή μας τα τελευταία 25 χρόνια. Αυτή τη στιγμή, οι δημότες της Θερμής δικαίως αισθάνονται ότι έχουν εμπαιχθεί από τις Νομαρχιακές Αρχές. Θέλουμε κάποιες απαντήσεις για το τι θα γίνει τελικά. Υπάρχει πιθανότητα να ενταχθεί το έργο σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα; Ζητάμε πειστικές απαντήσεις για το μέλλον του έργου αυτού».

ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΝΔΥΛΙΑ

Τοποθετούμενος στο θέμα, ο Νομάρχης ανέφερε ότι η σημαντικότερη αιτία που δεν προχώρησε το έργο αυτό, είναι ότι δεν υπήρχε συναίνεση των περιοίκων ώστε να δοθεί μέρος των περιουσιών τους για τη διάνοιξη του δρόμου και έτσι υποχρεωτικά έπρεπε να γίνουν απαλλοτριώσεις, γεγονός που θα απαιτούσε μεγάλα χρηματικά ποσά, τα οποία δεν ήταν διαθέσιμα.

«Στις 26 Μαρτίου υποβλήθηκε ο σχετικός φάκελος, όπου παραλαμβάνεται η ανασυνταχθείσα μελέτη με βάση τις προδιαγραφές που ισχύουν σήμερα.

Το έργο βρίσκεται στη διαδικασία της ολοκλήρωσης του φακέλου από τη διεύθυνση δημοσίων έργων και όταν ανοίξει το πρόγραμμα για την οδοποιία, θα είναι ένα από τα έργα που θα υποβληθεί».

ΖΗΤΕΙΤΑΙ ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Στην αίθουσα του Νομαρχιακού Συμβουλίου επικρατούσε γενικά αρκετή ένταση και διαμαρτυρίες από τους κατοίκους της Πηγής, οι οποίοι ήταν αποφασισμένοι να μην φύγουν από τη συνεδρίαση αν δεν λάμβαναν μια οριστική απάντηση, για αυτό το έργο πνοής για τον τόπο τους.

ΑΠΟ ΤΟ 2000

Παίρνοντας το λόγο ο αντινομάρχης Θεόδωρος Βαλσαμίδης, αναφέρθηκε στα βήματα που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα με την ολοκλήρωση της μελέτης, αλλά και στις δυσκολίες που έχουν κατά καιρούς αντιμετωπίσει οι Νομαρχιακές Αρχές που ασχολήθηκαν με το έργο.

«Είναι μια μελέτη που ξεκίνησε το 2000. Αφού ολοκληρώθηκε στο τέλος του 2004, έγινε προσπάθεια να ενταχθεί στο Γ ΚΠΣ, κάτι όμως που τελικά δεν επετεύχθη επειδή δεν υπήρχαν χρήματα. Το 2008 και ενώ περιμέναμε να ανοίξει το ΕΣΠΑ και να εντάξουμε το έργο, ανακάλυψαν οι τεχνικές υπηρεσίες ότι το έργο δεν είχε γεωτεχνική μελέτη. Στο ΕΣΠΑ πρέπει να γνωρίζετε ότι υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές που πρέπει να ικανοποιούνται προκειμένου ένα έργο να χρηματοδοτηθεί και να ενταχθεί. Έτσι αναθέσαμε την επικαιροποίηση της οριστικής μελέτης, του προϋπολογισμού και τη συμπλήρωση των τευχών δημοπράτησης. Γι αυτό το λόγο, όταν άνοιξε τον Αύγουστο η πρόσκληση της Περιφέρειας υποβλήθηκαν όλες οι έτοιμες προτάσεις. Αυτή τη στιγμή, στο πρόγραμμα από τα 44 εκατομμύρια ευρώ έχουν δεσμευτεί τα 34 και απομένουν 10 εκατομμύρια, εκτός και αν η Περιφέρεια βρει και άλλα χρήματα. Όμως, αν τελικά τα 10 εκατομμύρια παραμείνουν και δεν αυξηθούν, ποιο έργο από ολόκληρο το Βόρειο Αιγαίο θα ενταχθεί; Εμείς θα διεκδικήσουμε το μεγαλύτερο δυνατό για τον τόπο μας. Σε ότι αφορά τη μελέτη, αυτή τη στιγμή βρίσκεται στα χέρια των υπηρεσιών μας που έχουν εντολή να δώσουν προτεραιότητα στην ολοκλήρωση του ελέγχου της. Όταν ξανανοίξει η πρόσκληση της Περιφέρειας για έργα οδοποιίας, η Νομαρχιακή Αρχή θα φέρει στο Νομαρχιακό Συμβούλιο το θέμα της ιεράρχησης των μελετών που είναι έτοιμες, ώστε ανάλογα με τα χρήματα που θα έχει το πρόγραμμα να γίνουν οι σχετικές προτάσεις. Η δέσμευσή μας είναι ότι όταν ανοίξει η πρόσκληση, η πρόταση για το έργο του δρόμου Πηγής - Λάμπου Μύλων θα κατατεθεί και θα είναι πλήρης».

ΚΑΘΗΚΟΝ

Παίρνοντας το λόγο ο Δημήτρης Βουνάτσος επικεφαλής της «Λαϊκής Ενότητας», αναφέρθηκε στα όσα έγιναν για την πρόοδο του έργου αυτού την περίοδο 2000 2002, όταν Νομαρχιακή Αρχή ήταν η δική του παράταξη.

«Ο νόμος της εκπόνησης των μελετών και των προδιαγραφών των έργων άλλαξε τα τελευταία χρόνια αρκετές φορές και πρέπει αυτό να γίνει κατανοητό. Την περίοδο που η δική μας αρχή έδωσε εντολή για την εκπόνηση της μελέτης, δεν υπήρχαν οι σημερινές απαιτήσεις γι αυτό το λόγο η γεωτεχνική μελέτη που έγινε το 2008 κρίθηκε ανεπαρκής».

Ο Δ. Βουνάτσος συμπερασματικά επισήμανε ότι το καθήκον της Νομαρχιακής Αρχής είναι να προωθήσει το έργο, μπροστά από τις υπόλοιπες μελέτες, ώστε να «εξιλεωθεί» το Νομαρχιακό Συμβούλιο και οι Νομαρχιακές Αρχές για τη μεγάλη καθυστέρηση και την ταλαιπωρία που υφίστανται οι κάτοικοι τα τελευταία χρόνια.

ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ

Ο Νομαρχιακός Σύμβουλος της παράταξης «Με Ελπίδα και Προοπτική για τα νησιά μας» Ηρακλής Βερβέρης εξέφρασε τις αμφιβολίες του, για το αν το έργο αυτό θα ενταχθεί τελικά στο ΕΣΠΑ, το οποίο έχει περιορισμένες χρηματοδοτικές πιστώσεις για τα έργα οδοποιίας.

«Πρέπει να λέμε αλήθειες στον κόσμο. Κατά την άποψή μου το στοίχημα για την υλοποίηση του έργου αυτού χάθηκε στο 3 ΚΠΣ και δυστυχώς η παρούσα Νομαρχιακή Αρχή για το γεγονός αυτό έχει μεγάλη ευθύνη».

Ο επικεφαλής της ΝΑΣ Β. Παλαιολόγος επισήμανε τις διαχρονικές πολιτικές ευθύνες των κυβερνήσεων, οι οποίες δεν ασχολήθηκαν στο βαθμό που έπρεπε με τα ζητήματα της Περιφερειακής Ανάπτυξης. Ζήτησε τέλος, να ενώσουν όλες οι παρατάξεις τις δυνάμεις τους και να διεκδικήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα έργα γίνεται για το νησί μας.
Μαρία Χατζηγεωργίου