Τοποθέτηση στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Βορείου Αιγαίου (Μυτιλήνη, 24.01.2012)
Η οδική ασφάλεια είναι ζήτημα ζωής, είναι ζήτημα που αφορά όλους μας. Παρά τα μέτρα που έχουν αναληφθεί μέχρι σήμερα, ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων παραμένει ανεπίτρεπτα υψηλός και στα νησιά μας. Η οδική συμπεριφορά των οδηγών θεωρείται η κυριότερη αιτία θνησιμότητας: υψηλές ταχύτητες, κατανάλωση αλκοόλ, κούραση, οδήγηση χωρίς ζώνη ασφάλειας ή χωρίς κράνος προστασίας.
Για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, η οποία έχει και την ευθύνη για τη μελέτη, κατασκευή και συντήρηση του Επαρχιακού και Εθνικού Οδικού Δικτύου των νησιών, μπορεί και πρέπει να αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες στο πλαίσιο πάντα των αρμοδιοτήτων της. Γι’ αυτό ζητήσαμε ως Παράταξη να συζητηθεί το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο και να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις.
Παρεμβάσεις για τη βελτίωση του εθνικού & επαρχιακού οδικού δικτύου των νησιών
Καταρχήν θα πρέπει να προχωρήσουν τα έργα που έχουν προγραμματιστεί για την βελτίωση του επαρχιακού και εθνικού δικτύου σε όλα τα νησιά. Το ΕΣΠΑ ολοκληρώνεται σε λιγότερο από 4 χρόνια και ελάχιστα έργα έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται. Πρέπει οι διαδικασίες να απλοποιηθούν και οι ρυθμοί να επιταχυνθούν.
Πέρα από τα μεγάλα έργα, θα πρέπει άμεσα να καταγραφούν τα επικίνδυνα σημεία του επαρχιακού και εθνικού οδικού δικτύου από την Τεχνική Υπηρεσία της κάθε Περιφερειακής Ενότητας, στα οποία συμβαίνουν συχνά ατυχήματα και να προγραμματιστούν παρεμβάσεις για τη βελτίωση της επικινδυνότητας. Ειδικότερα για το νησί της Λέσβου μπορούν να αξιοποιηθούν τα στοιχεία της μελέτης «Τροχαία ατυχήματα στο Νομό Λέσβου 2004 - 2010, στατιστική ανάλυση – συμπεράσματα – αντιμετώπιση» που είχε εκπονήσει το Γραφείο Οδικής Ασφάλειας της Δ/νσης Σχεδιασμού & Ανάπτυξης της τ. Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λέσβου σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και η οποία ολοκληρώθηκε και παρουσιάστηκε το Νοέμβριο του 2010.
Μεταλλικά στηθαία ασφαλείας |
Στο πλαίσιο της καταγραφής που θα πραγματοποιηθεί, θα πρέπει να εντοπιστούν κατά προτεραιότητα οι ελλείψεις που υπάρχουν σε πινακίδες σήμανσης, να προγραμματιστούν παρεμβάσεις για τον καθαρισμό ή αντικατάσταση των φθαρμένων πινακίδων, τη συντήρηση του ασφαλτοτάπητα και τη διαγράμμιση του οδοστρώματος, την τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας και μεταλλικών πλεγμάτων σε πρανή για την αποφυγή κινδύνων από κατολισθήσεις, καθώς και τον επανέλεγχο – τοποθέτηση ορίων ταχύτητας. Τέτοιες παρεμβάσεις μπορούν άμεσα να πραγματοποιηθούν άμεσα και με μικρό σχετικά κόστος σε όλα τα νησιά.
Μεταλλικά πλέγματα για την προστασία πρανών από καταπτώσεις |
Δημιουργία Γραφείου Οδικής Ασφάλειας
Αξιοποιώντας την εμπειρία του Γραφείου για την Οδική Ασφάλεια που δημιούργησε το 2007 η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου, προτείνουμε να δημιουργηθεί αντίστοιχο Γραφείο Οδικής Ασφάλειας στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου με αντίστοιχες δομές σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα και να υπάρξει θεσμοθετημένη συνεργασία για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας με τους αρμόδιους τοπικούς φορείς. Η δημιουργία Γραφείου Οδικής Ασφάλειας μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στη συνεχή καταγραφή και παρακολούθηση των οδών, των συντηρήσεων και των κακοτεχνιών αυτών και την επισήμανση των σημείων που πραγματοποιούνται τροχαία ατυχήματα σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία. Παράλληλα μια τέτοια πρωτοβουλία θα μπορούσε να παίξει καθοριστικό ρόλο και σε θέματα πρόληψης, ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των πολιτών και ιδιαίτερα του μαθητικού πληθυσμού, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, την εκπαιδευτική κοινότητα, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, το ΕΚΑΒ, τα Νοσοκομεία, τα Επιμελητήρια κλπ.
Παρουσίαση μελέτης για τροχαία ατυχήματα Ν.Α. Λέσβου (Νοέμβριος 2010) |
Στην προσπάθεια αυτή θα πρέπει να ζητηθεί η συνδρομή και η συνεργασία του τοπικού Τμήματος Βορειοανατολικού Αιγαίου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, το οποίο έχει σχετική εμπειρία στα θέματα της οδικής ασφάλειας και είχε δραστηριοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια στην κατεύθυνση αυτή.
Αξιοποίηση και επέκταση Συστήματος Γεωγραφικών Πληροφοριών
Το 2009 η τ. Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου, αξιοποιώντας τα στοιχεία που είχε καταγράψει το Γραφείο Οδικής Ασφάλειας, συνεργάστηκε με το Εργαστήριο Χαρτογραφίας & Γεωπληροφορικής του Τμήματος Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου και ανέπτυξε Σύστημα Γεωγραφικών Πληροφοριών στο οποίο καταγράφονται τα σημεία που πραγματοποιούνται τα τροχαία ατυχήματα, προκειμένου με τον τρόπο αυτό να είναι δυνατή η χωρική συσχέτιση των διαφόρων πληροφοριών και εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για τον προγραμματισμό έργων ή δράσεων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες. Το Σύστημα αποτελείται από τη βασική χαρτογραφική εφαρμογή και 3 επιμέρους ειδικές εφαρμογές (Συντήρηση οδικού δικτύου, Τροχαία ατυχήματα, Κυκλοφοριακές συνδέσεις), ενώ είναι δυνατή η ενσωμάτωση και επιπλέον ειδικών εφαρμογών.
Το έργο αυτό είναι ένα σημαντικό εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην λήψη αποφάσεων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Θα πρέπει συνεπώς να αξιοποιηθεί και να επεκταθεί για όλα τα νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.
Από την εφαρμογή που αναπτύχθηκε για την καταγραφή των τροχαίων ατυχημάτων |
Παράνομες διαφημιστικές πινακίδες
«Πληγή» στον υπεραστικό αλλά και στο αστικό οδικό δίκτυο της χώρας αποτελούν τα τελευταία χρόνια οι παράνομες διαφημιστικές πινακίδες. Πέραν της αντιαισθητικής εικόνας που δημιουργούν στο περιβάλλον, έχουν γίνει αιτία πολλών θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών. Γι’ αυτό απαιτείται να γίνουν άμεσα ενέργειες με για την καταγραφή και απομάκρυνση των παράνομων πινακίδων. Έργο που έχει εξαγγελθεί πολλές φορές, αλλά δεν έχει γίνει πράξη μέχρι σήμερα.
Βελτίωση οδικής ασφάλειας στην 73η Εθνική Οδό «Κράτηγος - Μυτιλήνη – Λ. Θερμής»
Στην 73η Εθνική Οδό «Κράτηγος – Μυτιλήνη – Λ. Θερμής», έχουν καταγραφεί τα τελευταία χρόνια πολλά τροχαία ατυχήματα και μάλιστα θανατηφόρα. Για τα συγκεκριμένα τμήματα θα πρέπει να υπάρξουν άμεσα πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Το μεγαλύτερο τμήμα της οδού Μυτιλήνη – Κράτηγος βρίσκεται μέσα στον πυκνοκατοικημένο ιστό της πόλης και θα πρέπει να εξεταστεί ο χαρακτηρισμός τμήματος της οδού από Εθνική σε Δημοτική. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να μελετηθούν προσεκτικά, παρεμβάσεις για τη μείωση της ταχύτητας, τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την προστασία των πεζών που κινούνται κυρίως από την πλευρά της θάλασσας, αξιοποιώντας παράλληλα προτάσεις και μελέτες που έχουν εκπονηθεί στο παρελθόν.
Στο τμήμα Μυτιλήνη – Λ. Θερμής, στο οποίο έχουν συμβεί πολλά θανατηφόρα ατυχήματα, θα πρέπει να υλοποιηθούν κατά προτεραιότητα 2 σημαντικά έργα:
1. Η Κατασκευή κόμβου στην είσοδο για την Βόρεια Παράκαμψη Μυτιλήνης. Το έργο, το οποίο έχει ολοκληρωμένη μελέτη, μετά την πρόσφατη έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου της περιοχής, μπορεί να υλοποιηθεί και να συμβάλει σημαντικά στην ασφαλή πρόσβαση στην Βόρεια Παράκαμψη.
Μελέτη για την κατασκευή κόμβου στη Βόρεια Παράκαμψη Μυτιλήνης |
2. Σηματοδότηση και λήψη μέτρων ασφαλούς οδήγησης από είσοδο Πύργων Θερμής έως παραλία Θερμής. Με βάση σχετική μελέτη που είχε αναθέσει ο Δήμος Λ. Θερμής, το έργο δημοπρατήθηκε από την τ. Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου και θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα. Πρόκειται για παρεμβάσεις που θα συμβάλλουν στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στο οδικό τμήμα από την είσοδο στους Πύργους Θερμής έως και την Παραλία Θερμής, στο οποίο έχουν συμβεί πολλά τροχαία ατυχήματα τα τελευταία χρόνια. Η οριστική λύση στο εν λόγω οδικό τμήμα μπορεί να δοθεί μόνο με την υλοποίηση του έργου της Παράκαμψης της Λ. Θερμής.
Θέλω κλείνοντας να ευχαριστήσω τους κ. Γ. Γουγούλα και Γ. Σπανέλη για τη σημερινή τους εισήγηση και ιδιαίτερα για τη συμβολή τους στις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου, καθώς και την Τεχνική Υπηρεσία του Ν. Λέσβου για τις παρεμβάσεις που υλοποίησε τα προηγούμενα χρόνια για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο σε Λέσβο και Λήμνο.
Η βελτίωση της οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο των νησιών μας είναι ζήτημα ζωής. Γι’ αυτό θα πρέπει να αποτελέσει βασική προτεραιότητα της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.
Θεόδωρος Βαλσαμίδης
Περιφερειακός Σύμβουλος Βορείου Αιγαίου