Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2010

Εγκρίθηκε η μελέτη για το λιμάνι του Αη – Στράτη




Με Απόφαση της Νομαρχιακής Επιτροπής Συγχρηματοδοτούμενων Έργων, ΠΔΕ & Περιβάλλοντος, η οποία συνεδρίασε σήμερα Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2010, υπό την Προεδρία του Αντινομάρχη, Θεόδωρου Βαλσαμίδη, εγκρίθηκε η Οριστική Μελέτη για τη βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αγ. Ευστρατίου.


Η μελέτη για τη βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων ανατέθηκε από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου στις 11.03.2005 στα συμπράττοντα γραφεία μελετών Α. Χαρίλαος Αντωνόπουλος, Ηλίας Βάσσος και Δήμητρα Παπαντώνη και ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2010. Το συνολικό κόστος της μελέτης ανέρχεται στις 340.000 € και χρηματοδοτείται από το ΠΔΕ ΚΑΠ της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λέσβου.

Η μελέτη προέβλεπε τα εξής στάδια:


ΣΤΑΔΙΟ Ι


Α.1. Προκαταρκτική Μελέτη – Προκαταρκτική Έκθεση και γενικό προσχέδιο του προτεινόμενου έργου επέκτασης και συνολικής σχεδίασης , με σεβασμό προς τα περιβαλλοντικά δεδομένα και με αναφορά στις πραγματικές ανάγκες σε λιμενικές εξυπηρετήσεις.


Α.2. Μελέτη αποτύπωσης της παράκτιας ζώνης (πλάτος χερσαίας αποτύπωσης 10 m περίπου, πλάτος βυθομετρικής αποτύπωσης το προκύπτον από την προκαταρκτική σχεδίαση για τον καθορισμό του αιγιαλού και της παραλίας και την εκπόνηση της προμελέτης και της οριστικής μελέτης).


Α.3. Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.


ΣΤΑΔΙΟ ΙΙ


Β.1. Γεωτεχνική Μελέτη και Έρευνα


Β.2. Προμελέτη Λιμενικών Έργων.


Β.3. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων


ΣΤΑΔΙΟ ΙΙΙ


Γ.1. Οριστική Μελέτη Λιμενικών Έργων

Η οριστική μελέτη του έργου μετά την ολοκλήρωση της, έλαβε όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις από τα αρμόδια Υπουργεία και πιο συγκεκριμένα από τη Δ/νση Λιμενικών Υποδομών του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας & Ναυτιλίας στις 06.07.2010, το ΓΕΝ στις 04.08.2010 και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) του Υπουργείου Πολιτισμού & Τουρισμού στις 12.11.2010, καθώς και από το Συμβούλιο Δημοσίων Έργων Ν. Λέσβου στις 19.11.2010.

Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία για τη σύνταξη των Τευχών Δημοπράτησης του έργου από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Ν.Α. Λέσβου, ενώ εκκρεμεί από το καλοκαίρι η διαδικασία για την έκδοσης της Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λέσβου ως Φορέα Υλοποίησης του έργου.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 19.000.000 € και αναμένεται να προταθεί για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013.



Σύντομη Περιγραφή του Έργου

Ο σχεδιασμός των βελτιωμένων λιμενικών εγκαταστάσεων στον Αγ. Ευστράτιο έγινε με στόχο τον ασφαλή ελλιμενισμό των πλοίων υπό τις κυματικές συνθήκες που συνήθως επικρατούν στην περιοχή, με ταυτόχρονη ελαχιστοποίηση του κόστους των έργων, και συνεκτιμώντας τα βυθομετρικά στοιχεία της περιοχής, τη γενική τοπογραφία της ευρύτερης περιοχής, τις κυματικές συνθήκες και τα πλοία σχεδιασμού.

Από τις τρεις εναλλακτικές λύσεις που εξετάσθηκαν στα πλαίσια της προκαταρκτικής μελέτης των έργων, προκρίθηκε η λύση «2», η οποία τελικά εγκρίθηκε και από την ΕΣΑΛ/ΥΕΝΑΝΠ (Απόφαση 01/16.6.2006).

Οι νέες λιμενικές εγκαταστάσεις στον Αγ. Ευστράτιο μπορούν να διαχωριστούν στα παρακάτω πέντε επιμέρους τμήματα:
 - Προσήνεμος μώλος.


- Παραλιακό κρηπίδωμα.


- Χερσαία ζώνη.


- Μώλος προστασίας αλιευτικού καταφυγίου.


- Πλωτός προβλήτας υδροπλάνων.


Ο προσήνεμος μώλος θα έχει συνολικό μήκος 325 m περίπου και θα προστατεύει αφενός το κρηπίδωμα παραβολής των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων και αφετέρου τον χερσαίο χώρο που θα δημιουργηθεί με επίχωση. Για την εξυπηρέτηση των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων θα κατασκευασθούν 2 μέτωπα, στα οποία θα μπορούν να πλαγιο/πρυμνοδετούν τα πλοία, ενώ το ένα από αυτά θα χρησιμοποιείται και από φορτηγά πλοία ή ακόμη και μεγάλα αλιευτικά (διερχόμενα ορισμένες εποχές του έτους), που πιθανόν να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν στο αλιευτικό καταφύγιο.
 Το παραλιακό κρηπίδωμα ΗΘ θα έχει συνολικό μήκος 105,25m (περιλαμβανομένου και του τμήματος συναρμογής με το υφιστάμενο έργο).

Η χερσαία ζώνη, που θα δημιουργηθεί με επίχωση πίσω από το κρηπίδωμα, θα έχει συνολική επιφάνεια 7.500 m2 περίπου. Στη ζώνη αυτή έχει προβλεφθεί ο αναγκαίος χώρος για τη δημιουργία ελικοδρομίου (σύμφωνα με την απόφαση της ΕΣΑΛ/πρ.ΥΕΝΑΝΠ), μικρού κτιρίου επιβατικού σταθμού επιφανείας 150 m² (αναμονή επιβατών, εκδοτήρια εισιτηρίων, χώροι υγιεινής) και ενός κτιρίου αποθηκών για τους αλιείς επιφανείας 150 m² (η κατασκευή των κτιρίων δεν αποτελεί αντικείμενο της παρούσης μελέτης). Επίσης στον σχεδιασμό έχει ληφθεί υπόψη και η Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων του οικισμού, που έχει ήδη κατασκευαστεί στο βόρειο άκρο της νέας χερσαίας ζώνης.
 Παράλληλα με την υλοποίηση του νέου έργου θα γίνεται και η καθαίρεση του υφιστάμενου μώλου, σε συνολικό μήκος 125 m. Μέρος των υλικών της θωράκισης καθώς και οι λιθορριπές έδρασης του κορμού του έργου και του προστατευτήριου τοίχου θα επαναχρησιμοποιηθούν στο νέο έργο. Επισημαίνεται ότι η καθαίρεση του υφιστάμενου έργου θα γίνει σταδιακά ώστε να μην παρακωλύεται η προσέγγιση των πλοίων στο νησί, αλλά παράλληλα να συλλέγονται τα απαραίτητα για την κατασκευή επαναχρησιμοποιούμενα υλικά.

Λόγω της καθαίρεσης του υφιστάμενου λιμενικού έργου προέκυψε η ανάγκη κατασκευής ενός μώλου προστασίας του αλιευτικού καταφυγίου έναντι των ΝΔ κυματισμών. Έτσι θα κατασκευαστεί μώλος, σχήματος ανοικτού Γ, με μήκη 2 τμημάτων 55,15m και 29,70m αντίστοιχα. Παράλληλα θα καθαιρεθεί ο υφιστάμενο μικρός μώλος.

Στην εξωτερική πλευρά του μώλου του αλιευτικού καταφυγίου θα ποντιστεί ένας πλωτός προβλήτας για την εξυπηρέτηση υδροπλάνων. Ο προβλήτας θα είναι συνεχής βαρέως τύπου από σκυρόδεμα και θα έχει διαστάσεις 20,0×3,0m και συνολικό ύψος 1,20m.


Για την ασφαλή λειτουργία των βελτιωμένων λιμενικών εγκαταστάσεων προβλέπεται η εκσκαφή του θαλάσσιου πυθμένα (βυθοκόρηση) τόσο στην δημιουργούμενη προστατευμένη λιμενολεκάνη, όσο και στην περιοχή του απαραίτητου κύκλου ελιγμών των πλοίων. Με την εκσκαφή αυτή θα εξασφαλιστεί ωφέλιμο βάθος -7,00m.


Σε δήλωσή του ο Αντινομάρχης, Θεόδωρος Βαλσαμίδης, τονίζει:


«Το νέο λιμάνι είναι το βασικότερο έργο υποδομής για τον Άγιο Ευστράτιο. Με το έργο αυτό θα λυθούν οριστικά τα γνωστά προβλήματα που αντιμετωπίζει το νησί με την προσέγγιση των πλοίων. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Λέσβου και προσωπικά ο Νομάρχης Λέσβου, Παύλος Βογιατζής, κατέβαλλε πολλές προσπάθειες για τη χρηματοδότηση και υλοποίηση της μελέτης. Στην προσπάθεια για την ολοκλήρωση της μελέτης συνέβαλε καθοριστικά ο Πρόεδρος του Αγ. Ευστρατίου, Χ. Μακρής, ο οποίος παρακολουθούσε από κοντά την πορεία υλοποίησης της μελέτης όλα αυτά τα χρόνια.


Θέλω να ευχαριστήσω τον Προϊστάμενο του Τμήματος Τεχνικών Υπηρεσιών Λήμνου κ. Β. Ιωάννου και τους Μηχανικούς της Υπηρεσίας που επέβλεπαν την υλοποίηση της μελέτης, καθώς και το Μηχανικό της Δ.Τ.Υ. κ. Ι. Αθανασίου, που ανέλαβε την εκπόνηση της ηλεκτρομηχανολογικής μελέτης.


Από δω και πέρα πρέπει να συμβάλλουν όλοι οι αρμόδιοι Φορείς για να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ, ώστε να χρηματοδοτηθεί η υλοποίησή του.


Πρόκειται για ένα έργο πνοής για τον Αη Στράτη».